Tuesday 14 July 2015

Bahagian Ketiga

 Dengan nama Allah, bersambung...


         Jadi, pada tanggal 4 April aku ke temuduga tersebut. Semangat memang semangat. Gemuruh juga aku rasa. Itulah temuduga pertama aku selepas SPM. Oleh itu , aku cuba membuat persiapan sebaik mungkin, bahkan seminggu penuh tersebut aku fikirkan dan aku sediakan diri aku serta dokumen diperlukan. Peluang itu cukup bermakna. Tambahan pula, yang berjaya menerima panggilan ke temuduga tersebut cuma aku dan seorang lagi rakan aku dari sekolah yang sama. Bangga? Tidaklah,cuma rezeki dan takdir yang tertulis. Pada hari itu, rakan aku juga menumpang sekali dengan aku ke tempat temuduga tersebut di sebuah hotel di Pulau Pinang. Sempat juga aku bertanyakan bagaimana persiapan dia menghadiri temuduga tersebut. Lalu,dengan tenang dia menjawab tidak ada apa sangat yang disediakan. Aku kagum. Mungkin dia sudah terbiasa agaknya melalui saat getir ditemuduga. Dia semestinya cemerlang dari aku, pelajar 9A . Sempat jugalah aku kongsikan juga beberapa perkara yang mungkin ditanya penemuduga tersebut. Setelah satu jam lebih atas perjalanan,kami pun tiba. Berdebar rasanya. Melihat pula pemohon lain, ada yang segak berkot dan tidak kurang juga yang manis berbaju tradisi. Aku? Biasa sahaja dengan baju kurung bermotif pelikat berwarna jingga. Sengaja aku sembunyikan perasaan gugup,sampai sahaja kami terus ke tingkat satu hotel tersebut. Sudah ramai rupanya menunggu untuk masuk ke dalam dewan. Tetapi, tidaklah kami pula terlewat. Sekejap sahaja menunggu, nama aku terlebih dahulu dipanggil mengambil tempat di dalam dewan.Besar dan cantik tempatnya.  
      
        Terdapat meja-meja disusun berpasangan dan kami dikehendaki duduk mengikut angka giliran. Angka giliran aku S13 yang sampai kini aku abadikan dengan menampalkan pelekat tersebut atas fail kertas yang juga sering menjadi peneman urusan rasmi dokumen. Aku duduk dan cuba mengawal diri yang agak sudah lama bersenang-senangan dan kini berada dalam gemuruh yang tidak menyenangkan. Tidak lama kemudian, seorang budak lelaki berkemeja biru datang dan duduk di sebelah aku. Sengaja juga aku hiraukan dan tidak aku perhati mukanya kerana tidak ada lain yang aku fikirkan melainkan bagaimana temuduga tersebut akan berlangsung. Jadi,situasi di meja kami berdua senyap. Sesekali aku terdengar budak lelaki tersebut bertanya sesuatu kepada gadis di bahagian hadapan kami. Kenalannya barangkali kerana terlihat agak mesra. Manakala aku,terus membatu dan membisu. Sekali sekala aku teguk air minuman yang disediakan dan membelek cenderahati berupa buku nota mini beserta pen di atas meja.Oh ya, rakanku juga duduk tidak jauh dari meja aku sehingga aku boleh mendengar dia bersembang dengan rakan barunya yang agak ramah aku lihat. Permulaan temuduga diadakan sesi pengesahan atau verifikasi dokumen-dokumen yang dibawa. Apabila tiba sahaja giliran aku, terus aku membawa dokumen-dokumen ke kaunter berkenaan. Di situ, sempat lagi pegawai berkenaan memberi komen tentang keputusan subjek Matematik Tambahan aku. Katanya, keputusan itu agak jauh beza daripada subjek Matematik yang jauh lebih baik,padahal formulanya sama sahaja. Ya, tidak aku nafikan, bahkan aku hanya tersenyum dan mengakui kata-katanya. Beliau juga memberitahu bahawa sesi temuduga tersebut hanyalah bersifat individu dan kami dikehendaki bertutur di dalam bahasa Inggeris. Katanya lagi,jika kami tidak mampu berbicara dalam bahasa antarabangsa tersebut, kami juga boleh berbicara dalam bahasa ibunda. Agak kelu pada awalnya aku mendengar, tetapi segera aku positifkan diri. Aku mahu sahut cabaran ini!






Aku lama,dia sekejap. Aku cuba,dia tidak. Aku malu!
Bersambung...


2 comments:

  1. Mohegan Sun: Now Open | Casino & Resort in CT - JTM Hub
    Mohegan Sun is open and 문경 출장샵 excited to experience it all again! 여주 출장마사지 Mohegan Sun is open 양산 출장샵 for in person gaming, dining, hotel 남원 출장샵 and more. 구리 출장안마

    ReplyDelete